Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Työikäisten sosiaalityön chat-palvelu avautuu 15.1.2024

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan digitaaliset palvelut laajentuvat, kun työikäisten sosiaalityön chat-palvelu avautuu 15.1.2024. Työikäisten sosiaalityön chat-palvelusta asiakas saa matalalla kynnyksellä neuvoja ja ohjausta monenlaisiin haasteisiin.

Chat-palvelu palvelee esimerkiksi silloin, kun asiakkaalla on vaikeuksia selvitä arjesta, taloudellisia ongelmia tai vaikeuksia päästä elämässä eteenpäin pitkittyneen työttömyyden tai alentuneen työkyvyn vuoksi. Chatin välityksellä voidaan palvella asiakasta hyvin monipuolisesti, mutta mikäli tarve vaatii, voidaan asiakaalle varata aika tapaamiseen kasvokkain.

– Chat-palvelusta asiakas voi tarkistaa, että onko hänen asiansa jo vireillä tai miten hänen asiansa etenevät. Siinä hetkessä ei ehkä voida tehdä esimerkiksi täydentävän toimeentulotuen päätöstä, mutta voimme tarkistaa onko hakemus tullut ja onko se jo käsittelyssä, kertoo johtava sosiaalityöntekijä Kristiina Qvintus.

Työikäisten sosiaalityön chatissa palvelevat sosiaalihuollon ammattihenkilöt arkipäivisin kello 9-13.

Chat täydentää työikäisten sosiaalityön asiointikanavia

Chat-palvelu palvelee etenkin heitä, joilla voi olla korkeampi kynnys tarttua puhelimeen ja soittaa sosiaalipalveluihin. Johtavan sosiaalityöntekijän Riitta Mentulan mukaan asiakasnäkökulmasta katsottuna työikäisten chat-palvelulla haetaan tavoitettavuuden parantumista.

– Meille saa edelleen tulla myös käymään, mutta meillä voi olla asiakkaita joille puhelimella soittaminen ja jutteleminen tuntemattoman ihmisen kanssa voi olla vaikeaa. Chatti voi olla helpompi tapa heille, johtava sosiaalityöntekijä Satu Marja Tanttu täydentää.

Työikäisten sosiaalityön palvelualuepäällikkö Pirjo Kirvesmiehen mukaan Chat-palvelu ei korvaa muita asiointikanavia, vaan tulee yhdeksi vaihtoehdoksi muiden rinnalle.

– Työikäisten sosiaalipalveluihin saa siis edelleenkin soittaa ja kävellä asioimaan ilman ajanvarausta niissä asiointipisteissä, missä se on ollut tähänkin asti mahdollista, Kirvesmies muistuttaa.

Chat-palvelu toimii osoitteessa etelasavonha.fi. Chat-palvelun käyttäminen voi vaatia asiakkailta vahvan tunnistautumisen. Yleistä ohjausta ja neuvontaa saa myös ilman vahvaa tunnistautumista.

Työikäisten chat
arkisin klo 9-13
www.etelasavonha.fi

Lisätietoja:

Kristiina Qvintus
p. 044 794 2365
kristiina.qvintus@etelasavonha.fi

Riitta Mentula
p. 040 356 3981
riitta.mentula@etelasavonha.fi

Satu Marja Tanttu
p. 040 359 9437
satu.marja.tanttu@etelasavonha.fi

Korjaus 16.1.2024: Chat-palvelu ei vaadi aina vahvaa tunnistautumista.