Mäntyharjun ja Pertunmaan yhdistymishallitus 4.11.2024 pikatiedote
§ 44 Puhtauspalvelut 2025–2027
Yhdistymishallitus esittää yhteisvaltuustolle, että Mäntyharjun kunnan kohteiden siivouspalvelut hankitaan 1.1.2025–31.12.2027 (optiolla 1.1.2028–31.12.2029) L&T Siivous Oy:ltä.
§ 45 Veroprosentit 2025
Yhdistymishallitus esittää yhteisvaltuustolle, että tulovero- ja kiinteistöveroprosentit vuodelle 2025 hyväksytään seuraavasti: Tuloveroprosentti 8,5 %. Kiinteistöveroprosentit: yleinen kiinteistöveroprosentti 1,10 %, maapohja 1,30 %, vakituinen asuinrakennus 0,65 %, muut asuinrakennukset 1,30 %, voimalaitokset 3,00 %, yleishyödyllinen yhteisö – % ja rakentamaton rakennuspaikka 3,0 %.
§ 46 Pertunmaan koulukuljetukset lukuvuodelle 2025–2026
Pöydältä:
Yhdistymishallitus antaa Sansialle toimeksiannon Pertunmaan koulukuljetuskilpailutukseen lukuvuodelle 2025-2026.
Outi Virtanen teki kannatetun esityksen, että Pertunmaan kunta kilpailuttaa koulukuljetukset lukuvuodelle 2025–2026.
Asiasta äänestettiin. Äänin 7-5 yhdistymishallitus päätti antaa Sansialle toimeksiannon Pertunmaan koulukuljetuskilpailutukseen 2025–2026.
§ 47 Kansalaisopiston valtionosuuteen oikeuttavien tuntien lisääminen
Mäntyharjun kunta esittää opetus- ja kulttuuriministeriölle, että ministeriö myöntäisi Mäntyharjun kansalaisopistolle 28 %:n korotuksen (891 oppituntia) nykyiseen laskennalliseen perusteeseen siten, että laskennallinen peruste olisi 1.1.2025 lukien 4074 tuntia.
§ 48 Hallintosääntö 1.1.2025
Yhdistymishallitus merkitsi hallintosäännön valmistelun tiedoksi.
§ 49 Etelä-Savon pelastuslaitoksen palvelutasopäätös 1.12.2023–31.12.2026 / lausunto
Mäntyharjun ja Pertunmaan kuntien yhdistymishallitus ilmoittaa lausuntonaan, että voimassa oleva pelastustoimen palvelutasopäätös vuosille 2023–2026 perustuu uhka- ja riskiarvioille. Nyt esitetyssä palvelutasopäätösluonnoksessa ei uhka- ja riskiarviossa ole tehty muutoksia, joten valmiuden heikentämiselle ei ole tosiasiallista perustetta.
Lisäksi Mäntyharjun ja Pertunmaan yhdistymishallitus huomauttaa, että nyt lausunnolla olevassa asiassa ei ole huomioitu Pertunmaan kunnan liittymistä Mäntyharjun kuntaan 1.1.2025, vaan molempia kuntia on käsitelty erikseen. Palvelutasoa tulee tarkastella siten, että siinä on huomioituna Mäntyharjun kunnan pinta-ala, väestö ja vapaa-ajanasuminen 1.1.2025 tilanteesta eteenpäin.
§ 50 Hyvinvointialueelle vuokrattavat tilat / lausunto
Mäntyharjun ja Pertunmaan yhdistymishallitus toteaa lausuntonaan, että 1. Mahdollisessa tilojen irtisanomisessa tulee toimia voimassa olevien vuokrasopimusten ehtojen mukaisesti, 2. jokainen vuokrattava rakennus tulee vuokrata kokonaisuutena, koska tilat ovat räätälöity sosiaali- ja terveydenhuollon käyttöön. Huomioon ottaen toiminnan laatu tiloissa, ei niihin ole mahdollista sijoittaa ulkopuolisia toimijoita, 3. vuokrasopimusten perusteena tulee olla se, että vuokratulot kattavat tilojen ylläpidosta aiheutuvat kustannukset, 4. Pääomavuokran korkotason ja vuokrasuhteen keston tulee olla sellainen, että vuokraustoiminta on kannattavaa ja tiloihin on mahdollista investoida ilman kohtuutonta riskiä.
§ 51 Ajankohtaiset asiat
Järvi-Saimaan Palvelut Oy:n osakejärjestelyjen valmistelut tiedoksi.
Lisälista:
§ 52 Pertunmaan varhaiskasvatus / rekrytointilupa
Yhdistymishallitus päätti antaa luvan Pertunmaan varhaiskasvatukselle
1. yhden vakituisen lastenhoitajan toimen täyttämiseen sopimuksen mukaan tai 1.1.2025 alkaen ja yhden määräaikaisen lastenhoitajan toimen täyttämiseen 1.1.–31.7.2025, sekä
2. yhden määräaikaisen varhaiskasvatuksen opettajan tehtävän täyttämiseen ajalle 1.1.- 7.4.2025.
§ 53 Etelä-Savon kumppanuusstrategia / Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa / lausunto
Yhdistymishallitus pitää myönteisenä, että Eloisa on laatinut kumppanuusstrategian. Strategia korostaa yhteistyötä elinvoimaisen alueen ja hyvinvoivien asukkaiden saavuttamisessa. Tavoitteena on, että luotettavat ja tasa-arvoiset kumppanit rakentavat yhdessä vaikuttavat palvelut. Kunta arvostaa sitä, että kumppanuusstrategiassa on otettu huomioon kestävän kehityksen eri osa-alueet jo visiota ja arvoja määritellessä. Kumppanuusstrategiassa on määritelty kumppanuuden tavoitekokonaisuudet ja osoitettu niille vastuutahot. Koordinoinnissa on hyödynnetty osin jo olemassa olevia yhteistyöfoorumeita, mikä on perusteltua resurssien järkevän käytön kannalta. Tärkeät yhteistyötahot on tunnistettu. Kunta pyytää kiinnittämään huomiota vaikuttamistoimielimiin ja niiden rooliin kumppanuudessa. Näitä ei ole tunnistettu lausunnolla olevassa strategiassa. Kumppanuusstrategian kumppanuusverkostolla on yhteinen tavoite. Erityisesti yhteinen asia on edunvalvonta. Jotta edunvalvontamme on tuloksellista, on oltava toimivat kanavat yhteydenpidolle. Edunvalvonnan merkitys korostuu etenkin nyt, kun kannamme yhdessä huolta hyvinvointialueen palveluista kuntalaisillemme vaikeassa taloustilanteessa. Kumppanuusstrategia ei ota kantaa siihen, miten edunvalvonta käytännössä koordinoidaan. Mittarit ovat suurimmalta osin selkeitä ja mitattavissa. Osasta puuttuu tavoitetaso ja ne olisi lisättävä. Avustuksiin liittyvä kirjaus mittaristossa on hyvä tarkentaa ja tarkistaa, jotta kumppaneilla on selkeä, yhteinen käsitys, asiasta.
Lisätietoja:
Mäntyharjun kunnanhallituksen puheenjohtaja Sari Lantta
040 708 7500
sari.lantta@mantyharju.fi
Pertunmaan kunnanhallituksen puheenjohtaja Jari Liukkonen
040 529 7606
jari.liukkonen@pertunmaa.fi
Mäntyharjun kunnanjohtaja Juho Järvenpää
044 417 5202
juho.jarvenpaa@mantyharju.fi
Pertunmaan kunnanjohtaja Leena Ruotsalainen
040 821 4590
leena.ruotsalainen@pertunmaa.fi