OmaEloisa-mobiilisovellus nyt ladattavissa
Etelä-Savon hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen uudistaminen on edennyt siihen vaiheeseen, että älypuhelimiin on nyt ladattavissa maksuton OmaEloisa-mobiilisovellus. Se on uusi ja pysyvä tapa asioida paikasta riippumatta eteläsavolaisille, kausiasukkaille ja vierailijoille. OmaEloisa palvelee niin kertaluonteisissa kuin pidempiaikaisissa vaivoissa.
Asenna ja tunnistaudu
Sovellus löytyy Android-käyttöjärjestelmän älypuhelimiin Google Play -sovelluskaupasta ja iOS-käyttöjärjestelmän älypuhelimiin App Store -sovelluskaupasta. Sitä voi käyttää eri kielillä, suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
– Esimerkiksi lapsiperheen vanhemmille sovellus voi olla luonnollisempi tapa asioida kuin nettisivu, kun kaikki aiemmin tehdyt asiointivaltuudet ovat tallessa omassa profiilissa, Viivi Kaasinen Eloisan digitaalisista terveyspalveluista kertoo.
Sovelluksen asentamisen jälkeen se pyytää ensimmäisellä avauskerralla tunnistautumaan sähköisesti mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksin. Sen jälkeen pääsee luomaan nelinumeroisen PIN-koodin. Tämän jälkeen tunnistautumista ei tarvitse tehdä joka kerta, vaan PIN-koodi riittää avaamaan sovelluksen.
Sovelluksen asetuksissa kannattaa täydentää omat henkilötiedot ja lisätä puolesta-asioitavat henkilöt, kuten alle 12-vuotiaat lapset kohdassa Perheenjäsenet.
Digipalveluiden kehittäminen vielä alussa
OmaEloisa tarjoaa alkuvaiheessa Eloisan chat-palvelut ja digilääkärin. Nämä nettisivuilla jo suuren suosion saavuttaneet palvelut ovat OmaEloisan myötä entistä helppokäyttöisempiä. Kun sallii sovelluksen palveluviestit, se ilmoittaa esimerkiksi chat-keskusteluun tulleesta ammattilaisen vastauksesta, eikä keskusteluikkunaa tarvitse vahtia.
Chatissa on saatavilla jo kattava valikoima Eloisan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Niiden rakentaminen on kuitenkin vielä alussa ja OmaEloisaan on tulossa uusia asiointimahdollisuuksia.
– Myöhemmin voi esimerkiksi tarkastella omia terveystietoja, asioida ajanvarauksellisilla etävastaanotoilla, hyödyntää digitaalisia hoito- ja palvelupolkuja tai täyttää lomakkeita. Tulevaisuudessa myös yhteydenpito esimerkiksi omahoitajan kanssa on monessa tilanteessa mahdollista sovelluksen kautta, Kaasinen huomauttaa.
Vaikka itse sovellus, chat ja digilääkäri ovat maksuttomia, joistakin sen palveluista, kuten tulevista etävastaanotoista peritään asiakasmaksuhinnaston mukainen maksu. Ajanvarauksellinen etävastaanotto sovelluksen kautta voi kuitenkin säästää aikaa ja matkakuluja olosuhteista riippuen.
Tekniset edellytykset ovat valmiina
Etelä-Savossa julkisia terveyspalveluja on kehitetty digitaalisiksi jo pitkään. Ensimmäiset chat-yhteydet avattiin vuonna 2021.
OmaEloisa-sovellus pohjautuu Eloisan ja Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun Soten yhteishankintaan digitaalisesta palvelualustasta.
Edellytykset digipalveluiden kehittämiselle ovat nyt hyvät. Kehittämistä ohjaavat saatavuus, saavutettavuus ja hoidon jatkuvuus.
– Digitaalisten palvelujen tulisi olla ensisijaisia niissä asioissa, joihin ne soveltuvat ja silloin, kun asiakas digitaalisesti haluaa asioida, Kaasinen muistuttaa.
Digitaalisten palveluiden laajentamista tukee EU:n rahoittama Kestävän Kasvun Eloisa -hanke.
Lisätiedot
Ritva Nevalainen
Palvelupäällikkö, digitaaliset palvelut
ritva.nevalainen@etelasavonha.fi
044 417 3066
Viivi Kaasinen
Tulosaluepäällikkö, digitaaliset terveyspalvelut
viivi.kaasinen@etelasavonha.fi
040 656 7334